Undgå at tage på i julen: skal dette være julen, hvor du IKKE tager på? 🙂 Der er vist ingen tvivl om, at julen ikke ligefrem er kendt for at minimere taljemålet, men der er alligevel en del ting, du kan gøre, for at undgå at tage på i julen – også uden at du skal undvære den dejlige julemad! 🙂

 

Find en naturlig løsning…

Hvad er problemet? 🙂

 

Undgå at tage på i julen – behøver julen at vare i en hel måned?

Undgå at tage på i julenHvis du tænker over det, så er selve juleaften faktisk den mindste udfordring. Ja, der er sikkert sukkerbrunede kartofler, fed sovs, fed steg, søde sager eller andre kalorietætte fødevarer på bordet, men det er trods alt kun én aften. Én aften! 🙂

Den største udfordring er vel snarere, at julen har en tendens til at vare i en hel måned eller mere:

Butikkerne bugner med julekonfekt, julechokolade og julesmåkager (og måske smagsprøver). Kolleger og familie byder på ekstra fristelser i arbejdstiden og fritiden. Måske du har købt eller fået en (eller flere) julekalender(e) med chokolade eller andet lækkert. Og så er der julefrokosterne på arbejdet, i familien og svigerfamilien, hvor der måske ovenikøbet er pakkeleg, hvor du vinder slikposer, chokoladebarer, chokoladeæsker…

Og når julen endelig er overstået, er der mange, der sidder tilbage med rester: alle de lækkerier der ikke nåede at blive spist. Og så skal der ‘ryddes op’ (spises op! 😉 ) i alle chokoladeæskerne, julekonfekten, julesmåkagerne…

Og før man får set sig om, har man brugt en hel måned på at hælde store mængder sukker og fedt indenbords.

Hvis du vil undgå at tage på i julen, kan det første skridt derfor være, at du beslutter dig for, at DENNE jul ikke skal vare i en hel måned. I praktis betyder det, at du simpelthen udvælger nogle begivenheder/datoer, hvor du tillader dig selv at dykke ned i den lækre julemad (uden dårlig samvittighed). Det kunne f.eks. se sådan ud:

  • Juleklip og julehygge med børnene d. 3. december om eftermiddagen
  • Julefrokost på arbejde d. 15. december om aftenen
  • Juleaften med familien d. 24. december om aftenen
  • Julefrokost med familien 2. juledag om eftermiddagen

Kunsten er så, at holde dig til de begivenheder/datoer du selv har udvalgt, og sige “nej tak” til alle fristelserne på de øvrige dage. På den måde får du allerede indskrænket julemaden en hel del, uden at skulle undvære noget på de dage, der virkelig tæller.

 

Undgå at tage på i julen – nej, det hele er ikke ødelagt!

Undgå at tage på i julenÉn af de mest almindelige (og ulogiske! 😉 ) tanker man kan få, når man har givet den gas med maden – eller har planer om at give den gas med maden – er, at så er det hele ødelagt, og så kan man ligeså godt give helt op.

Det er naturligvis helt forkert, for en enkelt eftermiddag eller aften hvor du spiser løs, kan umuligt ‘ødelægge det hele’. Du ødelægger kun det hele, når du giver op, og fortsætter med at spise løs.

Det er derfor vigtigt, at du arbejder på at sige farvel til den dårlige samvittighed, og oprigtigt nyder maden på de begivenheder/datoer, som du har udvalgt. Og aldrig lader det være en anledning til at spise løs på alle de øvrige tidspunkter i december, fordi ‘det hele er ødelagt og så kan det også være ligemeget’.

 

Undgå at tage på i julen – husk at kompensere

Kalorier tæller, så det siger sig selv, at hvis du giver den gas med julemaden på udvalgte begivenheder/datoer, og ellers ‘spiser som du plejer’ resten af tiden, så tager du sandsynligvis på! Desværre! 😉 Så: du er altså nødt til at kompensere for udskejelserne.

I praksis betyder det, at du skal spise færre kalorier (og evt. motionere noget mere) imellem udskejelserne. Dette kan gøres på mange måder, men det letteste er nok at spise meget kaloriefattigt dagen efter en planlagt udskejelse (her er man typisk også så godt ‘fyldt op’, at sult ikke er noget problem). Du kan endda tage ½ eller hel fastedag, hvor du kun drikker vand eller anden (kaloriefattig) væske, hvis du har mod på det.

Du kan også vælge at kompensere, før du skejer ud, men det har den ulempe, at du måske er ekstra sulten, før du slår dig løs, og på den måde indtager langt flere kalorier, end du ellers ville have gjort.

Princippet om at kompensere kan i øvrigt bruges hele året rundt! 🙂 Derved har du altid et effektivt slanketrick i baghånden, når du gerne vil slå dig løs til fødselsdage, bryllupper, vennemiddage, påskefrokoster osv.

 

Undgå at tage på i julen – giv kalorierne kamp til stregen

Undgå at tage på i julenHvis du for alvor vil give alle julekalorierne kamp til stregen og undgå at tage på i julen, kan du desuden  supplere med ‘kulhydratblokkere’ og/eller ‘fedtbindere’ i juletiden.

‘Kulhydratblokkere’ hjælper med at blokere for optagelsen af sukker og andre kulhydrater, mens ‘fedtbindere’ binder fedtet i maden og ‘trækker det ud’. Meget effektive midler der er med til at forhindre, at alle de ekstra kalorier bliver til kedelige ‘juledeller’:

Carb No More
– Kan hæmme optagelsen af sukker og andre kulhydrater
– Kan omdanne sukker/kulhydrater til energi i stedet for deller

 

Fat Binder
– Kan binde op til 6000% af sin egen vægt i fedt
– Kan spare dig for op til 540 kcal per måltid

 

Undgå at tage på i julen – lad dig ikke forføre af d. 1. januar

Det er det samme hvert år: d. 1. januar lurer lige om hjørnet. Så hvorfor ikke bare give den max. gas i julen og starte på en frisk i januar? Det er altid en mulighed, men husk at der er en grund til, at du klikkede dig ind på denne guide. Du vil gerne undgå at tage på i julen, ikke? 🙂

Lad dig derfor ikke friste og forføre af den friske start, som d. 1. januar altid reklamerer med. For hånden på hjertet: det er jo ikke nemmere til den tid, når du vågner på en mørk og kold morgen – måske endda med tømmermænd og for lidt søvn – og skal igang med ‘dit nye liv’. Tværtimod. For til den tid vejer du måske en hel del mere, end du gør nu, fordi du spiste løs i hele december.

Ville den bedste og mest fantastiske start på det nye år ikke være, at du allerede ER igang? 🙂

 


Undgå at tage på i julen © Gratis Kalorietabel – www.GratisKalorietabel.dk

Billeder til undgå at tage på i julen: Pixabay

Gå til forsiden >>>